oncontextmenu="return false"

dåligt!!!

Vet.Jag har dålig uppdatering men jag försöker.

Jo idag så ringde Moa och vi var nere på stan och såklart så
köpte jag lite saker. Var med Moa till klockan 16.20 ungefär
sedan gick jag hem och när jag kom hem så tog jag kort på det jag
köpte.Sedan så skulle jag ladda upp dom på bloggen .Men då sa mamma
att det var mat.Alltså Vindruvsblad(en av mina favvo rätter)
efter att jag hade ätit skulle jag gå för att ladda up bilderna .Men då så hittade
jag inte kameran=) Lite klantig är jag väl.Men jag vet fortfarande inte vad kameran är
och jag leter efter det=)!

Ja  sedan hade jag tråkit så då sa frågade jag mamma om jag kunde baka Munkar
för första gången.Det ficka jag.Så då bakade jag Munkar,men det tog långt tid för att dom skulle
gäsa i totalt 1,5timme. Ja men dom blev goda med mycke socker.

Häe får ni receptet=)
Klassiska fluffiga munkar rullade i socker.
Tove Nilssons munkar

Foto: Tove Nilsson

Ingredienser

1.5 dl mjölk, ljummen
1.5 dl strösocker
0.5 pkt jäst (à 50 g)
2 st ägg
9 dl mjöl
0.5 tsk salt
100 g smör, rumstempererat
1 l neutral rapsolja
2 dl strösocker

Tips

Receptet ger ca 30 stycken.

Alla Toves recept hittar du här

Gör så här

1. Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).

2. Blanda mjölk, 1 msk socker och jäst i en bunke.

3. Låt stå 15 minuter tills små bubblor syns.

4. Blanda jästblandningen med resten av sockret, mjöl, ägg och smör i en hushållsassistent.

5. Arbeta degen ca 10 minuter i en hushållsassistent eller 15 minuter för hand.

6. Täck med bakduk och jäs ca 1 timme till dubbel storlek.

7. Kavla ut degen ca 1-2 cm tjock.

8. Ta ut runda ringar med en utstickare.

9. Jäs ytterligare 30 minuter.

10. Värm oljan till 180 grader och fritera munkarna ca 1 minut på varje sida.

11. Tag upp och låt rinna av på hushållspapper.

12. Rulla i strösocker och servera.


Långt inlägg vet men men hejdå=)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0